درمان قطعی اگزما

بهترین روش درمان اگزما

آنچه می خوانید...

اگر پوست شما دچار خشکی، خارش و قرمزی است، احتمالا دچار اگزما یا درماتیت آتوپیک شده اید. اگزما یک بیماری پوستی رایج غیرمسری است که ریسک ابتلا به آن در افراد مبتلا به آسم یا آلرژی زیاد است. درحالی که راه هایی برای کنترل علائم وجود دارد، این بیماری غیرقابل درمان است. می توان گفت، حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد از مردم دچار اگزما و یا انواع دیگر درماتیت هاهستند.

اگزما چیست؟

اگزما یا درماتیت آتوپیک نوعی بیماری است که باعث خشک و خشن شدن، خارش و قرمزی پوست می شود. این بیماری تنها یکی از چندین نوع درماتیت ها بوده که به سد دفاعی پوست آسیب می رساند. از بین رفتن سد دفاعی پوست باعث حساس تر شدن پوست شده و احتمال خشکی یا عفونت را بالا می برد.

اگزما به بدن آسیب نمی رساند. در کل داشتن این بیماری به این معنا نیست که پوست کثیف یا عفونی است و همینطور مسری نمی باشد. درمان هایی برای کنترل علائم وجود دارد.

در کلمه درماتیت، واژه درم به معنای پوست و ادامه کلمه به معنای عفونت است. پس معنای کامل این کلمه “عفونت پوست” است. واژه “اگزما” از واژه یونانی “اکزین” به معنای “جوشاندن” یا “تاول زدن” گرفته شده است.

حتما بخوانید: همه چیز دررابطه با تزریق ژل

اگزما یا درماتیت آتوپیک چقدر رایج است؟

در حدود ۱۵ میلیون نفر از مردم آمریکا به اگزما مبتلا هستند. در نوزادان نیز خطر ابتلا به اگزما وجود دارد و ۱۰ تا ۲۰ درصد آن ها به اگزما مبتلا می شوند. هرچند که فقط در نیمی از آن ها با افزایش سن، بیماری نیز پیشرفت می کند.

اگزما به نسبت مساوی در خانم ها و آقایان بروز می کند و در بین افرادی که سابقه فردی یا خانوادگی آسم، آلرژی محیطی یا غذایی دارند، احتمال بروز اگزما بیشتر است.

اگزما معمولا در کدام قسمت از بدن ایجاد می شود؟

این بیماری می تواند در تمامی نواحی بدن بروز کند اما در نوجوانان و جوانان معمولا روی دست ها، گردن، قسمت داخلی بازو، مچ پا، زانو، پا و اطراف چشم  دیده می شود.

احتمال بروز اگزما در چه افرادی بیشتر است؟

اگزما معمولا در کودکی بروز می کند اما هرشخصی و در هر سنی می تواند دچار آن شود. احتمال ابتلا در افراد زیر بالاتر است:

• افراد با نژاد آفریقایی آمریکایی
  • افراد مبتلا به آسم یا تب یونجه
  • افراد دارای سابقه خانوادگی ابتلا به درماتیت ها، تب یونجه یا آسم

حتما بخوانید: بهترین راه های جوانسازی پوست صورت

علت اگزما

اگزما در اثر ترکیبی از فعال شدن سیستم ایمنی، ژنتیک، محرک های محیطی و استرس ایجاد می شود.

• سیستم ایمنی بدن

اگر درماتیت دارید، سیستم ایمنی بدن شما نسبت به محرک های کوچک یا آلرژن ها بیش از حد واکنش نشان می دهد. این واکنش بیش از حد می تواند پوست را ملتهب کند.

• ژنتیک

اگر سابقه درماتیت در خانواده شما وجود داشته باشد، احتمال ابتلا به درماتیت بیشتر است. همچنین اگر سابقه آسم، تب یونجه و یا آلرژن ها وجود داشته باشد، در معرض خطر بیشتری قرار دارید. آلرژن ها موادی مانند گرده گل، موهای حیوانات خانگی یا غذاهایی هستند که باعث ایجاد واکنش آلرژیک می شوند. همچنین، ممکن است تغییری در ژن‌های کنترل کننده پروتئین در بدن شما ایجاد شود که این پروتئین به بدن شما کمک می‌کند پوست سالمی داشته باشد. بدون سطوح طبیعی آن پروتئین، پوست شما کاملا سالم نخواهد بود.

دلایل اگزما
  • محیط

چیزهای زیادی در محیط اطراف وجود دارد که می تواند پوست شما را تحریک کند. برخی از آن ها عبارتند از قرار گرفتن در معرض دود تنباکو، آلاینده‌های هوا، صابون‌های تند، پارچه‌هایی مانند پشم و برخی محصولات پوستی. رطوبت کم (هوای خشک) می تواند باعث خشکی و خارش پوست شما شود. گرما و رطوبت زیاد نیز می تواند باعث تعریق شود و این می تواند خارش را بدتر کند.

• استرس

سطح استرس شما می تواند باعث اگزما یا بدتر شدن آن شود. استرس دارای علائم ذهنی، عاطفی و فیزیکی است.

علایم ذهنی و عاطفی عبارتند از:

• مشکل در ایجاد آرامش
  • مصرف الکل، تنباکو یا مواد مخدر برای ایجاد آرامش
  • داشتن نظر منفی نسبت به خود (عزت نفس پایین)
  • اضطراب، نگرانی مداوم
  • احساس غرق شدن
  • مشکل در تمرکز
  • تحریک پذیری، نوسانات خلقی، یا مزاج کوتاه

علائم فیزیکی عبارتند از:

• حالت تهوع و سرگیجه
  • عدم تمایل به رابطه جنسی
  • زیاد خوابیدن
  • خیلی کم خوابیدن
  • تنش عضلانی
  • احساس درد

علائم و نشانه های اگزما چیست؟

اولین علائم ، خارش و قرمزی است.اما به طور کلی علائم عبارتند از:

• خشکی پوست
  • خارش پوست
  • بثورات قرمز
  • برجستگی روی پوست
  • لکه های پوسته پوسته روی  پوست
  • پوسته شدن پوست
  • تورم

اگر درماتیت دارید، ممکن است شرایط دیگری نیز داشته باشید که باعث بروز آن نمی شود، اما اغلب در کنار آن دیده می شود:

• آلرژی
  • آسم
  • کم خوابی
  • اضطراب

توجه داشته باشید که دیابت در این لیست گنجانده نشده است.

آیا اگزما مسری است؟

خیر. هیچ نوع از درماتیت ها مسری و قابل انتقال به بقیه نیستند.

آیا اگزما دردناک است؟

با اینکه بعضی از انواع درماتیت ها مانند ئرماتیت تماسی، دردناک هستند، در اگزما معمولا تنها خارش حس می شود.

آیا برای اگزما باید به متخصص پوست مراجعه کنم؟

بله، اگر علائم اگزما در طول زمان کمتر نشود، متخصصین پوست می توانند با تجویز دارو و درمان مناسب، علائم بیماری را کاهش دهند.

پس به طور کلی می توان گفت، اگزما یا درماتیت آتوپیک بسیار معمول، شایع و بسیار بسیار آزاردهنده است و می تواند کیفیت زندگی شما را تحت تاثیر قرار دهد. در بدترین حالت می تواند شما را از خوابیدن باز دارد، حواس شما را پرت کند و باعث ایجاد اختلال در روند زندگی شما شود. پس برای کنترل علائم و کمتر اذیت شدن، بهتر است به بهترین متخصص پوست مراجعه شود اما نکته  مثبت این بیماری، کشنده نبودن آن است.

دکتر مریم نوکنده

متخصص و جراح پوست ومو، زیبایی و لیزر