مراقبت های بعد از تزریق فیلر

آنچه می خوانید...

فیلرها یا ژل از ترکیبات هیالورونیک اسید یا مواد دیگر تهیه می‌شوند، فیلر باعث از بین رفتن چروک‌ها و خطوط عمیق و افزایش حجم بافت مورد نظر می شوند. به جز هیالورونیک اسید، کلاژن، پلی‌لاکتیک اسید، پلی آکریل آمید و چربی مواد دیگری هستند که در تزریق فیلر به کار برده می‌شوند. همانطور که می دانید فیلرهای بر پایه هیالورونیک اسید متداول‌ترین ژل‌های تزریقی هستند، چون هیالورونیک اسید به طور طبیعی در پوست انسان وجود دارد. اما این روش زیبایی برای نتیجه گیری بهتر نیازمند رعایت یک سری مراقبت ها می باشد که در ادامه به آن می پردازیم.

مراقبت-های-بعد-از-تزریق-ژل

تزریق ژل یکی روش غیرتهاجمی و توسط پزشک متخصص پوست و مو در کلینیک زیبایی انجام می‌گیرد. برای جلوگیری از هر گونه عارضه جانبی احتمالی و مشکلات بعدی ناشی از تزریق ژل، حتما در انتخاب برند فیلر و پزشک خود دقت کرده و سعی کنید ژل‌های شناخته شده و تهیه شده از ترکیبات طبیعی را استفاده کنید.

مراقبت های بعد از تزریق فیلر

• در ساعات اولیه پس از تزریق صورت خود را لمس نکنید و پس از گذشت ۲۴ ساعت می توانید پوست خود را با آب و یک پاک کننده ملایم تمیز کنید.( در ۲۴ ساعت اولیه پس از تزریق از برخورد آب با صورت خودداری نمایید)
  • محل تزریق شده را در معرض گرمای شدید قرار ندهید (مانند سولاریوم یا سونا و یا جکوزی)
  •  در چند روز اول پس از تزریق از فشار روی نواحی تحت درمان خودداری کنید زیرا ممکن است فیلر حرکت کند و یا جابه جا شود.
  • به مدت ۲۴ ساعت از ورزش های شدید خودداری کنید.
  • چند روز قبل و چند روز بعد از تزریق فیلر از مصرف نوشیدنی های الکلی و دخانیات بپرهیزید.
  • تا دو هفته پس از تزریق فیلر از انجام فیشال، اپیلاسیون صورت، لایه برداری گلیکولیک یا AHA، درمان های مبتنی بر IPL یا انرژی و میکرودرم ابریژن خودداری کنید. لطفاً قبل از انجام سایر درمان های صورت در این مدت با پزشک خود مشورت کنید.
  • درد پس از تزریق فیلر معمولاً خفیف ​​است. مناطقی مانند چانه و لب ها می توانند بسیار دردناک تر از سایر نقاط باشند. برای تسکین درد در برخی موارد پزشک ممکن است مسکن تجویز نمایید.
  •  برای تسکین درد پس از تزریق کمپرس خنک را روی ناحیه مورد نظر قرار دهید (یخ را مستقیماً روی پوست خود قرار ندهید). استفاده از کمپرس خنک به طور منظم در ۲۴ ساعت اول پس از تزریق ممکن است به کاهش میزان تورم کمک کند.
  • برخی از بیماران بروملین و یا غذاهایی حاوی بروملین مانند آناناس را به عنوان پیشگیری کننده برای کبودی مصرف می کنند.
  • پس از رفع درد و حساسیت به لمس از ماساژ ناحیه تخت درمان بپرهیزید.
  • پس از تزریق فیلر ممکن است احتمال کمی وجود داشته باشد که باعث تبخال صورت در بیماران با سابقه قبلی شود. در صورتی که بیمار سابقه تبخال داشته باشد پزشک معمولاً قرص آسیکلوویر و یا آنتی بیوتیک تجویز می نماید.
  • نتایج فیلر پوستی معمولا پس از گذشت ۲هفته معلوم شود. زیرا در این مدت اغلب مقدار کمی تورم هنوز وجود دارد، بنابراین تا زمانی که این مشکل برطرف نشود نمی توان نتایج را قضاوت کرد.
  • تزریق مجدد  باید در هر زمانی بین ۱ تا ۶ ماه پس از اولین تزریق درمان انجام شود.
  • هیدراته بمانید. نوشیدن آب زیاد در هفته اول به بهبودی بدن شما کمک می کند. مقدار زیادی میوه و سبزیجات آبرسان بخورید و سعی کنید از  مصرف نمک و سدیم اضافی خودداری کنید که ممکن است تورم را بدتر کند.
  • عفونت های اولیه ممکن است پس از چند روز پس از تزریق فیلر رخ دهد. بیمار ممکن است متوجه افزایش قرمزی، حساسیت، تورم، درد، گرما، ندول یا چرک شود. در صورت بروز این مشکل، بیماران باید به پزشک مراجعه کنند.
  • هنگامی که فیلر به لب ها تزریق می شود، لب بالایی بیشتر از لب پایین متورم می شود و اغلب بیماران فکر می کنند که لب بالایی آنها بیش از حد فیلر به آن تزریق شده است. وقتی تورم آرام شد، متوجه می‌شوند که اینطور نیست. نسبت معمولی که بیشتر افراد برای تناسب لب های خود انتخاب می کنند ۴۰ درصد در بالا و ۶۰ درصد در پایین است.
  • حمام کردن یا شستن منطقه تحت درمان که تزریق در آن انجام گرفته است پس از گذشت ۲۴ ساعت مانعی ندارد فقط مراقب باشید علاوه بر عدم تماس با آب گرم ، در هنگام شستشو فشاری نیز به آن وارد نگردد.

سوالات متداول در رابطه با مراقبت های بعد از تزریق ژل

ماندگاری تزریق فیلر چقدر است ؟

ماندگاری اثر فیلرها بسته به سرعت حل شدن فیلر در بدن از ۶ تا ۱۸ ماه متغیر است. برای حفظ نتیجه به دست آمده توصیه می‌شود که درمان نگهدارنده هر ۴ تا ۶ ماه یک بار تکرار شود.

دکتر مریم نوکنده

متخصص و جراح پوست ومو، زیبایی و لیزر